Hopp til innhold

Hopp til login

Språkmeny

    Hovedmeny

    Kontakt oss

    Sist oppdatert: 29.09.2014

    Spørsmål knyttet til stipend, lån og tilbakebetaling

    Man – fre kl. 09.00 – 15.00.

    + 47 22 70 03 00

    Spørsmål om PIN-koder, innlogging til Dine sider og Idporten

    800 30 300

    E-post for spørsmål om kundeforholdet ditt

    Behandlingstid

    De fleste søknader blir behandlet automatisk, men noen søknader må sees på av en saksbehandler. Dette kan være fordi vi mangler opplysninger, eller fordi en opplysning må sjekkes. Når det skjer, blir søknaden din plassert i en behandlingskø og du får en behandlingstid.

    • Vi kan ikke behandle søknaden din raskere selv om du ringer oss eller sender oss e-post.

    Forklaring til tabellen

    I tabellen kan du hvor lang behandlingstid det er på ulike søknader. Du kan se i postkassen på Dine sider når vi mottok dokumentasjon fra deg. Tabellen oppdateres hver mandag.

    Søknadstype eller dokumentasjon

    Behandlingstid fra vi har mottatt søknaden/dokumentasjonen fra deg

    Du har sendt inn en søknad.

    På Dine sider finner du datoen du får svar på søknaden din.

    Når vi har bedt deg om å ettersende dokumentasjon.

    Inntil 1 uke.

    Når vi har behandlet søknaden din, og du har sendt oss endringer etterpå.  

    Inntil 10 uker.

    Du har søkt om
    foreldrestipend.      

    Inntil 10 uker.

    Du har søkt om forsørgerstipend.

    Inntil 12 uker.

    Du har søkt om sykestipend.

    Inntil 10 uker.

    Når du sender inn en klage.

    Inntil 10 uker.

    Du har sendt en klage som må vurderes av Klagenemda.

    Se Klagenemdas møtedatoer.

    Hva kan jeg gjøre for å få svar raskere?
    Har du har blitt bedt om å sende inn dokumentasjon, bør du gjøre dette snarest, fordi vi venter på svar fra deg før vi kan behandle søknaden din. På Dine sider kan du se om vi har bedt om dokumentasjon.

    Foreldre må ha fullmakt når de ringer for barn over 18 år

    Ønsker du at foreldrene dine skal ta kontakt med Lånekassen på dine vegne, må de ha fullmakt dersom du er over 18 år.

    For å gi fullmakt til foreldrene dine må du sende oss enten

    • en e-post fra Dine sider, eller
    • en faks til 22 64 26 36, eller
    • et brev til Lånekassen, postboks 430 Alnabru, 0614 Oslo

    Postadresse og faksnummer

    Lånekassen har en felles postadresse og et faksnummer for alle kontorene:

    Lånekassen
    Postboks 430 Alnabru
    0614 Oslo

    Faks: 22 64 26 36

    Besøksadresser

    Kontor Besøksadresse Åpningstider
    (mandag til fredag)
    Vis i kart
    Bergen
    Bradbenken 1 12.00 – 15.00 Kart
    Oslo Østre Aker vei 20 09.00 – 15.00
    Kart 
    Stavanger Lagårdsveien 44 12.00 – 15.00 Kart
    Tromsø   Søndre Tollbodgate 7 12.00 – 15.00
    Kart
    Trondheim   Søndre gate 14 12.00 – 15.00 Kart
    Ørsta   Vikeøyrane 7    12.00 – 15.00 Kart

    Hvordan komme til Lånekassen i Oslo - veiforklaring

    Slik finner du oss:

    • Buss 60 mot Tonsenhagen o/Hasle, stoppet heter "Lånekassen".
    • T-bane nummer 5 til Økern.
    • Alle busser med stopp ved Økern T-bane stopper på "lokket" ved nedgangene til T-banen, uansett retning. 

    For leverandører og andre samarbeidspartnere

    Kontaktinformasjonen på denne siden gjelder henvendelser om:

    • leverandørfakturaer
    • anskaffelser
    • jobbsøknader
    • innsyn i dokumenter
    • andre saker som ikke gjelder enkeltkunder

    Sentralbordet svarer ikke på spørsmål om stipend og lån.

    Telefon, åpningstider og adresser

    • Sentralbord: 22 72 67 00 (man–fre 09.00–15.00) 
    • Se siden med besøksadresser dersom du skal besøke et av Lånekassens kontorer

    Postadresser

    Fakturaer sendes til:

    Statens lånekasse for utdanning
    Direktoratet for økonomistyring
    Fakturamottak
    P.B. 4104
    2307  HAMAR

    Dokumenter som gjelder anskaffelser, jobbsøknader og andre administrative henvendelser, sendes til:

    Statens lånekasse for utdanning
    P.B. 191  Økern
    0510  OSLO

    Kontakt for tekniske problemer

    Information in English:  Are you experiencing any technical problems with the online application? Please click here.

    Sende melding om tekniske feil

    Her kan du melde fra om tekniske feil med Lånekassens tjenester. Du kan ikke få svar på spørsmål om kundeforholdet ditt. Trenger du hjelp til å logge inn på Dine sider, kan du få hjelp her.

    Sjekk følgende før du sender melding

    Du må alltid ha siste versjon av nettleser på maskinen din når du bruker våre tjenester. Hvis du ikke har det, bør du oppgradere nettleseren din og forsøke å bruke våre tjenester igjen, dette kan løse problemet du har opplevd.

    Dette er hva andre kunder har sendt melding om i det siste:

    • Skal du ettersende dokumentasjon elektronisk?
      For å ettersende dokumentasjon, må du ofte ha den nyeste versjonen av nettleseren din. Det fungerer for eksempel ikke å laste opp dokumentasjon med Internet Explorer 7, men det fungerer med Internet Explorer 11.
    • Har du problemer med elektronisk signering?
      Problemer med å signere avtale om støtte, skyldes i de aller fleste tilfeller at BankID ikke er aktivert ordentlig. Ulike mobile løsninger telefon/netttbrett som ikke støtter java støttes ikke av signeringsløsningen. BankID på mobil vil ikke fungere, og heller ikke om de mottar pinkode på mobil. Les om problemer med signering her.
    • Får du ikke åpnet brev i postkassen på Dine sider?
      Ved problemer med å åpne brev i postkassen, for eksempel får du bare opp en hvit side, bør du installere eller oppdatere Adobe Reader. eventelt kan du prøve å åpne brevene på en annen maskin.

    Dette bør stå i meldingen du sender

    Når du sender melding til oss om tekniske feil, er det fint om du svarer på så mange av punktene som du klarer i skjemaet. Det gjør det enklere for oss å finne feilen:

    • Hvor (i hvilken tjeneste) opplever du problemet?
    • Hva er problemet du opplever?
    • Hvilke(n) feilmelding(er) får du?
    • Hvilken nettleser bruker du? Hvilken versjon av nettleseren har du? Har du forsøkt å oppdatere nettleseren din for å se om det hjelper på problemet du opplever?
    • Hva slags operativsystem bruker du (for eksempel Windows 7,  iOS, Apple eller Linux)?
    • Når oppstod feilen (så nøyaktig tidspunkt som du har)?

    Send melding til Lånekassen om tekniske problemer.

    Innlogging til Dine sider

    Når du logger inn på Dine sider, logger du inn via ID-porten. Du kan ikke kontakte Lånekassen for å få hjelp til  innlogging.

    Har du problemer med å logge inn, finner du hjelp på en av disse måtene:

    • Har du glemt passordet? Trykk "Glemt passord" i innloggingen
    • Bruk hjelpeguiden til innlogging
    • Send e-post til
    • Ring Difi på telefon 800 30 300
    • Er du i utlandet? Ring Difi på +47 57 65 50 60

    Du får ikke svar på henvendelser om kundeforholdet ditt her

    Du kan ikke bruke kontaktskjemaet for spørsmål om ditt eget kundeforhold eller Lånekassens ordninger. Få svar på spørsmål om kundeforholdet ditt og Lånekassens ordninger gjennom Dine sider.