Lånekassen sender elektroniske purringer

Sist oppdatert: 10.07.2017
Lånekassen sender nå purringene elektronisk til kunder som har valgt avtalegiro eller e-faktura. Har du avtalegiro må du derfor passe på at maksbeløpet i nettbanken er høyt nok.

Tidligere i vår ble inkassoloven endret. Endringen åpnet for at purringer fra nå av kan sendes elektronisk, i motsetning til tidligere, hvor vi har vært pålagt å sende alle purringer per post.

Fra juli begynner vi å sende purringer elektronisk. Det er bare kunder som har valgt elektroniske regninger (avtalegiro eller e-faktura) som får purringer elektronisk. De som får regningene i posten vil fortsette å få purringene i posten. Å få eventuelle purringer elektronisk gjør at du lettere kan betale purringen, uansett hvor du befinner deg.

Sett et høyt nok maksbeløp i nettbanken

Når du får en purring i nettbanken blir alle regningene du ikke har betalt slått sammen til én samlet regning. Det betyr at både purringen, purregebyret og en ny månedstermin blir trukket i samme avtalegiro. For hver måned legges det på et nytt terminbeløp. Derfor er det viktig at du setter et høyt maksbeløp i nettbanken hvis du har avtalegiro. Vi trekker aldri mer enn det du skal betale.

Velg elektronisk regning

Det er mange fordeler med å velge å få regningene elektronisk. Med avtalegiro trekkes det månedlige beløpet fra kontoen din uten at du trenger å gjøre noe. Kunder med avtalegiro får langt færre purringer enn de som får papirfaktura. Du sparer også fakturagebyret.

Du kan opprette e-faktura eller avtalegiro på Dine sider.

Les mer om avtalegiro og e-faktura.