Hopp til innhold

Hopp til login

Språkmeny

    Hovedmeny

    Kundeservice


    Logg inn på Dine sider for å:

    Gjør det selv

    For deg som betaler på studielånet

    Gå til guidene

    Andre spørsmål

    Behandlingstid

    De fleste søknader blir behandlet automatisk, men noen må sees på av en saksbehandler. Dette kan være fordi vi mangler opplysninger, eller fordi en opplysning må sjekkes. Når det skjer, blir søknaden din plassert i en behandlingskø og du får en behandlingstid.

    • Vi kan ikke behandle søknaden din raskere selv om du ringer oss eller sender oss e-post.

    Forklaring til tabellen

    Det er forskjellig behandlingstid, avhengig av hva du har sendt inn. Du kan se i postkassen på Dine sider når vi mottok dokumentasjon fra deg. Tabellen oppdateres ukentlig og gir deg et estimat på når du kan forvente å få svar.

    Søknadstype eller dokumentasjon

    Behandlingstid 

    Du har sendt inn en søknad om stipend og lån.

    På Dine sider finner du datoen du får svar på søknaden din.

    Når vi har behandlet søknaden din, og du har sendt oss endringer etterpå.  

    For tiden behandler vi brev vi mottok for 5 uker siden

    Du har søkt om foreldrestipend.

    For tiden behandler vi brev vi mottok for 5 uker siden

    Du har søkt om forsørgerstipend.

    For tiden behandler vi brev vi mottok for 5 uker siden

    Du har søkt om sykestipend.

    For tiden behandler vi brev vi mottok for 5 uker siden

    Når du sender inn en klage.

    For tiden behandler vi brev vi mottok for 4 uker siden

    Du har sendt en klage som må vurderes av Klagenemda.

    Se Klagenemdas møtedatoer.

    Hva kan jeg gjøre for å få svar raskere?
    Har du har blitt bedt om å sende inn dokumentasjon, bør du gjøre dette snarest, fordi vi venter på svar fra deg før vi kan behandle søknaden din. På Dine sider kan du se om vi har bedt om dokumentasjon.

    Omgjøring av lån til stipend

    Er du borteboer og i høyere utdanning kan inntil 40 prosent av lånet ditt gjøres om til stipend. Omgjøringen skjer automatisk.

    Dine sider ser du hvor mye av lånet ditt som er gjort om til stipend.

    Omgjøringen skjer i november hvert år

    Inntekt og formue er avgjørende for hvor mye av lånet ditt som kan gjøres om til stipend. Derfor må vi vente på likningsopplysningene som kommer i november, året etter at du fikk studiestøtte.

    • Omgjøring for utdanning bestått i 2014 skjer i november 2015
    • Omgjøring for utdanning bestått i 2015 skjer i november 2016

    Du får et brev når omgjøringen er gjort, med oversikt over hvor mye av lånet ditt som er gjort om til stipend.

    Vilkår for omgjøring

    • Du kan ikke bo sammen med foreldrene dine.
    • Du må bestå utdanningen du har fått støtte til
    • Du kan ikke ha inntekt, trygd eller formue over gjeldende grenser.

    Les mer om omgjøring av lån til stipend.

    Betalingsutsettelse

    Hvis du ikke kan betale regningen din, kan du utsette betalingen. Du søker om betalingsutsettelse på Dine sider.

    Du kan velge å ikke betale den siste regningen din og fremtidige regninger, opptil seks forfall av gangen. Du kan også utsette regninger som har forfalt. Du trenger ikke å oppgi noen grunn til at du søker om betalingsutsettelse.

    Du har 36 utsettelser du kan bruke. Les mer om betalingsutsettelse her.

    I denne guiden ser du hvordan du søker om betalingsutsettelse og fyller ut periodene riktig.

    Gå til søknaden.

    Foreldre må ha fullmakt når de ringer for barn over 18 år

    Ønsker du at foreldrene dine skal ta kontakt med Lånekassen på dine vegne, må de ha fullmakt dersom du er over 18 år.

    For å gi fullmakt til foreldrene dine må du sende oss enten


    Spørsmål knyttet til stipend, lån og tilbakebetaling

    + 47 21 49 60 00

    Man - fre kl. 09:00 - 15:00

    Spørsmål om PIN-koder, innlogging til Dine sider og Idporten

    + 47 80 03 03 00

    Man - fre kl. 09:00 - 15:00

    Postadresse og faksnummer

    Lånekassen har en felles postadresse og et faksnummer for alle kontorene:

    Lånekassen
    Postboks 430 Alnabru
    0614 Oslo

    Faks: 22 72 02 64

    Besøksadresser

    Kontor Besøksadresse Åpningstider
    (mandag til fredag)
    Vis i kart
    Bergen
    Bradbenken 1 12.00 – 15.00
    Kart
    Oslo Østre Aker vei 20 09.00 – 15.00
    Kart 
    Stavanger
    Lagårdsveien 44 12.00 – 15.00
    Kart
    Tromsø   Søndre Tollbodgate 7 12.00 – 15.00
    Kart
    Trondheim   Søndre gate 14 12.00 – 15.00 Kart
    Ørsta   Vikeøyrane 7    12.00 – 15.00 Kart

    Ekspedisjonene stengt torsdag 18. august

    Torsdag 18. august holder ekspedisjonene i Bergen, Stavanger, Ørsta, Trondheim og Tromsø stengt fra kl. 12-15. Vi holder åpent igjen som normalt fredag 19. august.

    Hvordan komme til Lånekassen i Oslo - veiforklaring

    Slik finner du oss:

    • Buss 60 mot Tonsenhagen o/Hasle, stoppet heter "Lånekassen".
    • T-bane nummer 5 til Økern.
    • Alle busser med stopp ved Økern T-bane stopper på "lokket" ved nedgangene til T-banen, uansett retning.

    For leverandører og andre samarbeidspartnere

    Kontaktinformasjonen på denne siden gjelder henvendelser om:

    • leverandørfakturaer
    • anskaffelser
    • jobbsøknader
    • innsyn i dokumenter
    • andre saker som ikke gjelder enkeltkunder

    Sentralbordet svarer ikke på spørsmål om stipend og lån.

    Telefon, åpningstider og adresser

    • Sentralbord: 21 70 40 00 (man–fre 09.00–15.00) 
    • Se siden med besøksadresser dersom du skal besøke et av Lånekassens kontorer

    Postadresser

    Fakturaer sendes til:

    Statens lånekasse for utdanning
    Direktoratet for økonomistyring
    Fakturamottak
    P.B. 4104
    2307  HAMAR

    Dokumenter som gjelder anskaffelser, jobbsøknader og andre administrative henvendelser, sendes til:

    Statens lånekasse for utdanning
    P.B. 191  Økern
    0510  OSLO

    Kontakt for tekniske problemer

    Her kan du melde fra om tekniske feil med Lånekassens tjenester. Du kan ikke få svar på spørsmål om kundeforholdet ditt. Trenger du hjelp til å logge inn på Dine sider, kan du få hjelp her.

    Dette bør stå i meldingen du sender

    Når du sender melding til oss om tekniske feil, er det fint om du svarer på så mange av punktene som du klarer i skjemaet. Det gjør det enklere for oss å finne feilen:

    • Hvor (i hvilken tjeneste) opplever du problemet?
    • Hva er problemet du opplever?
    • Hvilke(n) feilmelding(er) får du?
    • Hvilken nettleser bruker du? Hvilken versjon av nettleseren har du? Har du forsøkt å oppdatere nettleseren din for å se om det hjelper på problemet du opplever?
    • Hva slags operativsystem bruker du (for eksempel Windows 8,  iOS, Apple eller Linux)?
    • Når oppstod feilen (så nøyaktig tidspunkt som du har)?

    Send inn skjema til Lånekassen om tekniske problemer.

    Innlogging til Dine sider

    Når du logger inn på Dine sider, logger du inn via ID-porten. Du kan ikke kontakte oss for å få hjelp til  innlogging.

    Har du problemer med å logge inn, finner du hjelp på en av disse måtene:

    • Har du glemt passordet? Trykk "Glemt passord" i innloggingen
    • Bruk hjelpeguiden til innlogging
    • Send e-post til
    • Ring Difi på telefon 800 30 300
    • Er du i utlandet? Ring Difi på +47 57 65 50 60

    Du får ikke svar på henvendelser om kundeforholdet ditt her

    Du kan ikke bruke kontaktskjemaet for spørsmål om ditt eget kundeforhold eller Lånekassens ordninger. Spørsmål og svar om kundeforholdet ditt og Lånekassens ordninger får du på Dine sider.