Hopp til innhold

Hopp til login

Språkmeny

    Hovedmeny

    Kundeservice

    Vi oppdaterer her all informasjon om koronasituasjonen og hvordan dette påvirker kundene. Kundesenteret vil ikke kunne gi ytterligere informasjon enn den vi gir her. Følg med på lanekassen.no/korona.


    På Dine sider kan du


    Ofte stilte spørsmål

    Kan studenter som bor hos foreldrene sine til vanlig, også få tilleggslånet med omgjøring av 8000 kroner til stipend?

    Ja, hvis de ellers fyller vilkårene for tilleggslånet.

    Les mer om vilkårene for tilleggslånet.

    Jeg har ikke mistet inntekt på grunn av korona, men jeg får ikke jobb på grunn av korona. Kan jeg søke om tilleggslån?

    Vilkåret for tilleggslån er at du har hatt nedgang i inntekt pga. koronapandemien i perioden 1.mars til 15. juni 2020. Det at du ikke får jobb, gir derfor ikke rett til tilleggslån.

    Når kan jeg søke om tilleggslånet?

    Studenter kan søke om tilleggslånet i puljer mellom 12. og 15. mai.

    Elever i videregående opplæring kan søke fra ca. 4. juni.

    Les mer om vilkårene for å få tilleggslånet.

    Du får en e-post fra oss når din søknad er klar. Du kan da logge inn på Dine sider og finne en melding med nærmere vilkår for tilleggslånet. Du kan deretter velge om du vil søke eller ikke.

    Du kan ikke søke før du har mottatt e-posten fra oss.

    Søknadsfristen er 15. juni 2020.

    Jeg har nylig fått studielån, men vil heller ha dagpenger. Hva gjør jeg?

    Studenter har normalt ikke rett til dagpenger. På grunn av korona-situasjonen er det imidlertid gitt mulighet til å kombinere dagpenger med utdanning for de som ikke mottok støtte fra Lånekassen da de ble ledig eller permittert. Se unntaksbestemmelse til Folketrygdloven og arbeidsmiljøloven.

    Om du har rett til dagpenger, er et spørsmål du må ta opp med Nav. Du bør ikke trekke søknaden om studielån før du er sikker på at du har rett til dagpenger.

    Dersom du betaler tilbake all støtte for våren 2020, fordi du har rett til dagpenger, vil ikke våren 2020 bli regnet med i antallet år du kan få lån og stipend, forutsatt at du søkte om lån og stipend i tidsrommet 16. mars til og med 15. april. Vi ber deg derfor om melde fra til Lånekassen dersom du får innvilget dagpenger. Send en e-post fra Dine sider hvor du legger ved en skannet kopi eller et bilde av vedtaket fra Nav.

    Jeg er permittert fra jobben min, og har nettopp søkt om studielån. Kan jeg trekke søknaden?

    Hvis søknaden ikke er behandlet, kan du trekke den selv på Dine sider. Hvis søknaden er behandlet, kan du la være å signere avtalen dersom du ikke ønsker å ta imot pengene du søkte om.

    Vær oppmerksom på at søknadsfristen for våren 2020 nå er ute, så du vil ikke kunne søke på nytt for våren dersom du trekker søknaden nå.

    Om du har rett til dagpenger, er et spørsmål du må ta opp med Nav. Du bør ikke trekke søknaden om studielån før du er sikker på at du har rett til dagpenger.

    Dersom du betaler tilbake all støtte for våren 2020, fordi du har rett til dagpenger, vil ikke våren 2020 bli regnet med i antallet år du kan få lån og stipend, forutsatt at du søkte om lån og stipend i tidsrommet 16. mars til og med 15. april. Vi ber deg derfor om melde fra til Lånekassen dersom du får innvilget dagpenger. Send en e-post fra Dine sider hvor du legger ved en skannet kopi eller et bilde av vedtaket fra Nav.

     

    Jeg får ikke betalt regningen. Hva gjør jeg?

    Hvis du ikke har mulighet til å betale regningen din, kan du søke om betalingsutsettelse på Dine sider. Du trenger ikke å oppgi noen grunn til at du søker om utsettelse. Les mer om betalingsutsettelser.

    Hvis du for eksempel er arbeidsledig eller i en annen vanskelig økonomisk situasjon, kan du også ha rett til å få slettet renter.

    Se en oversikt over hvilke situasjoner som gir rett til sletting av renter.

    Jeg har brukt opp utsettelsene mine, og får ikke betalt regningen. Hva gjør jeg?

    Du kan nå søke om betalingsutsettelser selv om du har brukt opp dine 36 utsettelser. Hvis du allerede har søkt, og fått avslag for regningen for mars, april eller mai, kan du søke på nytt nå.  

    Muligheten til utsettelse gjelder foreløpig for regningene i mars, april og mai, i tråd med koronalovens forlengede virkeperiode. Hvis virkeperioden utvides, vil også antall utsettelser utvides. Dette styres ikke av Lånekassen.

    Du søker om betalingsutsettelse på Dine sider. Les om hvordan du fyller ut søknaden om betalingsutsettelse.

    Hvorfor har jeg ikke fått penger for juni?

    Det som utbetales i april, er penger du skulle hatt for resten av våren 2020. Hvis du ikke har fått noe for juni, kan det skyldes at din siste utbetaling skulle vært i mai. Du får normalt ikke utbetaling i juni dersom du er:

    • elev i voksenopplæring (grunnskole)
    • elev på videregående skole
    • deltidsstudent (alle typer utdanning)

    Les mer om hvem som har rett til utbetaling for juni.

    På Dine sider ser du hvilke utbetalinger som gjenstår for våren.

    Kommer Lånekassen til å sette ned renten?

    Det er ikke lagt fram noe forslag fra regjeringen om å sette ned renten som et ekstraordinært tiltak i forbindelse med korona-krisen. Lånekassen legger derfor til grunn at rentefastsettelsen fremover kommer til å følge den vanlige prosessen for rentefastsettelse.

    Lånekassens rente følger markedsrenten på boliglån, så når denne går ned, følger Lånekassens rente med. Men siden renten i Lånekassen fastsettes for to måneder av gangen for en periode litt fram i tid, vil det gå en stund fra markedsrenten går ned til dette får effekt på studielånsrenten. Denne «tregheten» vil også være der når renten stiger.



    Spørsmål knyttet til stipend, lån og tilbakebetaling

    Spørsmål om stipend, lån og tilbakebetaling

    + 47 21 49 60 00

    Man - fre kl. 09:00 - 15:00

    Spørsmål om PIN-koder, innlogging til Dine sider og Idporten

    Spørsmål om innlogging og e-signering

    + 47 80 03 03 00

    Man - fre kl. 08:00 - 15:30

    Foreldre må ha fullmakt når de ringer for barn over 18 år

    Ønsker du at foreldrene dine skal ta kontakt med Lånekassen på dine vegne, må de ha fullmakt dersom du er over 18 år.

    For å gi fullmakt til foreldrene dine må du sende oss enten

    Postadresse og faksnummer

    Lånekassen har en felles postadresse og et faksnummer for alle kontorene:

    Ny postadresse fra juli 2019
    Lånekassen
    Postboks 450 Alnabru
    0614 Oslo

    Faksnummer
    22 72 02 64

    Om ny adresse fra juli 2019
    Har du sendt brev til den gamle adressen vår, Mo i Rana, blir det videresendt til den nye postadressen.
    Vi legger ut den nye adressen på nettsidene våre nå, men den gamle adressen vil fortsatt stå på brevene og papirsøknadene våre en stund til. 
    Om ny adresse fra juli 2019
    Har du sendt brev til den gamle adressen vår, Mo i Rana, blir det videresendt til den nye postadressen. Den gamle adressen vil fortsatt stå på brevene og papirsøknadene våre en stund til. 

    Kontoradresser

    1. mai 2017 stengte vi kundemottakene våre, men vi hjelper deg gjerne på telefon eller e-post.

    Kontor Adresse Vis i kart
    Bergen
    Bradbenken 1 Kart
    Oslo Fyrstikkalleen 1
    Kart 
    Stavanger
    Lagårdsveien 44 Kart
    Tromsø   Sjøgata 2 Kart
    Trondheim   Brattørkaia 12 Kart
    Ørsta   Vikegata 25 Kart

     

    Kontaktinformasjon for leverandører og andre samarbeidspartnere

    • Sentralbord: 21 70 40 00 (mandag–fredag kl. 09.00–15.00) 

    Dersom du er kunde og har spørsmål om stipend og lån, må du logge inn på Dine sider og sende henvendelsen derfra eller ringe vårt kundesenter 21 49 60 00 (mandag–fredag 09.00 – 15.00).

    Kundehenvendelser til sentralbordnummeret eller e-postadressen blir ikke besvart.

    Har du spørsmål om innlogging til Dine Sider, kan du ringe 800 30 300 eller sende epost til

    Sentralbordnummeret og e-postadressen skal kun brukes til henvendelser om:

    • leverandørfakturaer
    • anskaffelser
    • jobbsøknader
    • andre saker som ikke gjelder enkeltkunder

    Læresteder

    Her finner du kontaktinformasjon for skoler, universiteter og andre læresteder.

    Dokumenter

    Dokumenter som gjelder anskaffelser og andre administrative henvendelser, sendes til:

    Statens lånekasse for utdanning
    P.B. 191  Økern
    0510  OSLO

    Fakturaadresse

    Fakturaer sendes til:

    Lånekassen
    Fakturamottak DFØ
    Postboks 4746
    7468 Trondheim

    Kontakt for tekniske problemer

    Her kan du melde fra om tekniske feil med Lånekassens tjenester. Du kan ikke få svar på spørsmål om kundeforholdet ditt. Trenger du hjelp til å logge inn på Dine sider, kan du få hjelp her.

    Dette bør stå i meldingen du sender

    Når du sender melding til oss om tekniske feil, er det fint om du svarer på så mange av punktene som du klarer i skjemaet. Det gjør det enklere for oss å finne feilen:

    • Hvor (i hvilken tjeneste) opplever du problemet?
    • Hva er problemet du opplever?
    • Hvilke(n) feilmelding(er) får du?
    • Hvilken nettleser bruker du? Hvilken versjon av nettleseren har du? Har du forsøkt å oppdatere nettleseren din for å se om det hjelper på problemet du opplever?
    • Hva slags operativsystem bruker du (for eksempel Windows 8,  iOS, Apple eller Linux)?
    • Når oppstod feilen (så nøyaktig tidspunkt som du har)?

    Send inn skjema til Lånekassen om tekniske problemer.

    Innlogging til Dine sider

    Når du logger inn på Dine sider, logger du inn via ID-porten. Du kan ikke kontakte oss for å få hjelp til  innlogging.

    Har du problemer med å logge inn, finner du hjelp på en av disse måtene:

    • Har du glemt passordet? Trykk "Glemt passord" i innloggingen
    • Bruk hjelpeguiden til innlogging
    • Send e-post til
    • Ring Difi på telefon 800 30 300
    • Er du i utlandet? Ring Difi på +47 57 65 50 60

    Du får ikke svar på henvendelser om kundeforholdet ditt her

    Du kan ikke bruke kontaktskjemaet for spørsmål om ditt eget kundeforhold eller Lånekassens ordninger. Spørsmål og svar om kundeforholdet ditt og Lånekassens ordninger får du på Dine sider.